Η τολμηρή πρόταση εξαγοράς του Chrome από την Perplexity AI: Στρατηγική κίνηση ή διαφημιστικό τέχνασμα;
Η πρόσφατη πρόταση εξαγοράς του Chrome από την εταιρεία τεχνητής νοημοσύνης Perplexity AI έχει προκαλέσει αναταράξεις στη Silicon Valley. Η πρόταση ύψους 34,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων για την απόκτηση του προγράμματος περιήγησης της Google έχει δημιουργήσει ερωτήματα σχετικά με το αν πρόκειται για μια πραγματική στρατηγική κίνηση ή απλώς για μια υπολογισμένη διαφημιστική εκστρατεία. Η πρόταση αυτή ξεπερνά κατά πολύ την ίδια την αποτίμηση της Perplexity, που ανέρχεται στα 18 δισεκατομμύρια δολάρια, και έρχεται σε μια χρονική στιγμή που οι ομοσπονδιακά δικαστήρια εξετάζουν την πιθανότητα να αναγκάσουν την Google να αποχωριστεί το Chrome, μετά από μια σημαντική απόφαση για αντιμονοπωλιακή πρακτική πέρυσι.
Οικονομικές πτυχές της πρότασης εξαγοράς του Chrome από την Perplexity AI
Η οικονομική μηχανική της προτεινόμενης εξαγοράς του Chrome από την Perplexity εγείρει άμεσα ερωτήματα. Η εταιρεία έχει συγκεντρώσει περίπου 1,5 δισεκατομμύρια δολάρια μέχρι σήμερα, συμπεριλαμβανομένης μιας πρόσφατης επέκτασης χρηματοδότησης ύψους 100 εκατομμυρίων δολαρίων, όταν η αποτίμηση της εταιρείας ήταν στα 18 δισεκατομμύρια δολάρια. Για να καλύψει τη διαφορά, η Perplexity ανέφερε ότι αρκετοί επενδυτές έχουν συμφωνήσει να υποστηρίξουν τη συμφωνία, αν και οι συγκεκριμένες λεπτομέρειες χρηματοδότησης παραμένουν αδιευκρίνιστες. Οι ειδικοί της βιομηχανίας είναι διχασμένοι σχετικά με την αποτίμηση της πρότασης. Ο αναλυτής τεχνολογίας της Wedbush, Dan Ives, εκτιμά ότι το Chrome αξίζει τουλάχιστον 50 δισεκατομμύρια δολάρια, ενώ ο CEO της DuckDuckGo, Gabriel Weinberg, υποστηρίζει ότι το Chrome μπορεί να αξίζει πάνω από 50 δισεκατομμύρια δολάρια αν η Google αναγκαστεί να το πουλήσει. Αυτές οι εκτιμήσεις καθιστούν την πρόταση της Perplexity πολύ κάτω από την αγοραία αξία.
Στρατηγική λογική ή διαφημιστική κίνηση; Η σημασία του ελέγχου προγραμμάτων περιήγησης
Η στρατηγική λογική πίσω από την πρόταση επικεντρώνεται στον έλεγχο των προγραμμάτων περιήγησης ως το επόμενο πεδίο μάχης στην αναζήτηση με τεχνητή νοημοσύνη. Η Perplexity παρουσίασε το AI-native πρόγραμμα περιήγησης, Comet, τον περασμένο μήνα, μια κίνηση που δείχνει την επιθυμία της να εισέλθει στην αγορά των προγραμμάτων περιήγησης. Η απόκτηση του Chrome θα παρείχε άμεση πρόσβαση σε πάνω από τρία δισεκατομμύρια χρήστες, μια τεράστια αύξηση από τους τρέχοντες 30 εκατομμύρια μηνιαίους ενεργούς χρήστες της υπηρεσίας AI της Perplexity. Ωστόσο, η σκεπτικιστική στάση είναι ευρέως διαδεδομένη. Ο επενδυτής της τεχνολογικής βιομηχανίας Heath Ahrens χαρακτήρισε την κίνηση της Perplexity ως “τέχνασμα, και μακριά από την πραγματική αξία του Chrome, δεδομένων των μοναδικών δεδομένων και της εμβέλειάς του.”
Όροι που φαίνονται πολύ καλοί για να είναι αληθινοί
Η προτεινόμενη εξαγορά του Chrome από την Perplexity περιλαμβάνει όρους που φαίνονται αλτρουιστικοί, εγείροντας ερωτήματα για την εμπορική πρόθεση. Η Perplexity ανέφερε ότι θα διατηρήσει τις τρέχουσες προτιμήσεις περιήγησης των χρηστών, συμπεριλαμβανομένης της Google ως προεπιλεγμένης μηχανής αναζήτησης, και θα δεσμευτεί να διατηρήσει τον υποκείμενο κινητήρα του Chrome, το Chromium, ανοιχτού κώδικα και να συνεχίσει να επενδύει σε αυτό με μια υποσχεθείσα επένδυση 3 δισεκατομμυρίων δολαρίων σε διάστημα 24 μηνών. Οι όροι αυτοί φαίνεται να αντιβαίνουν στη συνήθη λογική εξαγοράς, όπου οι αγοραστές επιδιώκουν ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα αντί να διατηρούν τις θέσεις της αγοράς των ανταγωνιστών.
Ρυθμιστικό υπόβαθρο και χρονική στιγμή της πρότασης
Η χρονική στιγμή της πρότασης συμπίπτει τέλεια με τις τρέχουσες αντιμονοπωλιακές διαδικασίες, με την Google να μην έχει ακόμη απαντήσει δημόσια στην προσφορά. Η εταιρεία δεν έχει προσφέρει το Chrome προς πώληση και σχεδιάζει να ασκήσει έφεση κατά της απόφασης αμερικανικού δικαστηρίου πέρυσι που έκρινε ότι διατηρούσε παράνομο μονοπώλιο στην αναζήτηση στο διαδίκτυο. Η απρόσκλητη προσφορά έρχεται λίγο μετά την έκφραση ενδιαφέροντος από την OpenAI για την απόκτηση του Chrome, υποδηλώνοντας ότι πολλές εταιρείες AI θεωρούν τον έλεγχο των προγραμμάτων περιήγησης ως στρατηγικής σημασίας.
Συμπέρασμα: Στρατηγική ή θέαμα;
Η Google είναι απίθανο να πουλήσει το Chrome, οπότε η πρόταση φαίνεται περισσότερο ως διαφημιστικό τέχνασμα παρά ως πιθανή συμφωνία, σύμφωνα με την ανάλυση της βιομηχανίας. Η πρόταση εξαγοράς του Chrome από την Perplexity εξυπηρετεί πολλούς σκοπούς πέρα από τον δηλωμένο στόχο της: δημιουργία τεράστιας κάλυψης από τα μέσα ενημέρωσης, τοποθέτηση της Perplexity ως σοβαρού ανταγωνιστή της Google και επίδειξη οικονομικής υποστήριξης για μελλοντικές προσπάθειες. Είτε πρόκειται για γνήσια πρόθεση είτε για θεατρική κίνηση, η πρόταση φωτίζει τη μεταβαλλόμενη δυναμική του ανταγωνισμού στην τεχνητή νοημοσύνη, όπου ο έλεγχος των σημείων πρόσβασης των χρηστών μπορεί να καθορίσει ποιες εταιρείες θα επιτύχουν στην επόμενη φάση του ψηφιακού μετασχηματισμού. Προς το παρόν, η Perplexity έχει επιτύχει τον πιθανό πρωταρχικό της στόχο – να τραβήξει την προσοχή σε μια ολοένα και πιο πολυσύχναστη αγορά AI.