Η έκρηξη της Τεχνητής Νοημοσύνης στο Μάρκετινγκ αντιμετωπίζει κρίση εμπιστοσύνης των καταναλωτών
Η χρήση της τεχνητής νοημοσύνης (AI) στο μάρκετινγκ έχει γίνει πλέον καθημερινή πρακτική για το 92% των επαγγελματιών του κλάδου, μετατρέποντάς την από μια απλή λέξη-κλειδί σε έναν πραγματικό εργάτη. Σύμφωνα με την έρευνα της SAP Emarsys, η οποία εξέτασε πάνω από 10.000 καταναλωτές και 1.250 επαγγελματίες μάρκετινγκ, οι επιχειρήσεις απολαμβάνουν πραγματικά οφέλη από την AI, ενώ οι καταναλωτές γίνονται ολοένα και πιο δύσπιστοι, ιδιαίτερα όσον αφορά τα προσωπικά τους δεδομένα. Αυτή η διαφορά μπορεί εύκολα να διαλύσει την εξατομικευμένη εμπειρία αγορών που οι μάρκες προσπαθούν τόσο σκληρά να δημιουργήσουν. Η ταχύτητα με την οποία η AI εισήλθε στο μάρκετινγκ ήταν εντυπωσιακή και αποφασιστική. Όπως αναφέρει η Sara Richter, CMO της SAP Emarsys, «το AI μάρκετινγκ είναι πλέον πλήρως ενσωματωμένο: έχει μεταβεί από το θεωρητικό στο πρακτικό, καθώς οι επαγγελματίες μάρκετινγκ ενσωματώνουν την AI στις στρατηγικές τους και δοκιμάζουν τις δυνατότητες της».
Η αποδοτικότητα της AI στο Μάρκετινγκ και οι ανησυχίες των καταναλωτών
Για τις επιχειρήσεις, η έλξη είναι προφανής. Το 71% των επαγγελματιών μάρκετινγκ δηλώνουν ότι η AI τους βοηθά να ξεκινούν καμπάνιες πιο γρήγορα, εξοικονομώντας κατά μέσο όρο πάνω από δύο ώρες για κάθε μία. Αυτή η νέα αποδοτικότητα επιτρέπει στις ομάδες να εστιάζουν σε πιο δημιουργικά και στρατηγικά καθήκοντα, όπως αναφέρει το 72% των επαγγελματιών. Τα αποτελέσματα επηρεάζουν και την κερδοφορία, καθώς το 60% των επαγγελματιών μάρκετινγκ έχει δει την εμπλοκή των πελατών να αυξάνεται, ενώ το 58% αναφέρει αύξηση της πιστότητας των πελατών από τη στιγμή που ενσωμάτωσαν την AI. Ωστόσο, οι καταναλωτές έχουν διαφορετική άποψη. Η έρευνα αποκαλύπτει ένα «χάσμα εξατομίκευσης», όπου οι προσπάθειες των επαγγελματιών μάρκετινγκ δεν ανταποκρίνονται στις προσδοκίες. Παρά την έντονη επένδυση στην εξατομίκευση μέσω AI, το 40% των καταναλωτών αισθάνεται ότι οι μάρκες δεν τους κατανοούν ως άτομα, μια μεγάλη αύξηση από το 25% πέρυσι. Επιπλέον, το 60% αναφέρει ότι τα διαφημιστικά emails που λαμβάνουν είναι κυρίως άσχετα.
Η κρίση εμπιστοσύνης στα προσωπικά δεδομένα και οι νέοι κανονισμοί
Εξετάζοντας βαθύτερα, εντοπίζεται μια πραγματική κρίση εμπιστοσύνης σχετικά με το πώς διαχειρίζονται τα προσωπικά δεδομένα για το μάρκετινγκ μέσω AI. Το 63% των καταναλωτών παγκοσμίως δεν εμπιστεύεται την AI με τα δεδομένα τους, ποσοστό που αυξήθηκε από το 44% το 2024. Στο Ηνωμένο Βασίλειο, η κατάσταση είναι ακόμα πιο έντονη, με το 76% των καταναλωτών να αισθάνονται ανήσυχοι. Αυτή η κατάρρευση της εμπιστοσύνης συμβαίνει ακριβώς τη στιγμή που νέοι κανονισμοί τίθενται σε εφαρμογή. Ένα χρόνο μετά την εισαγωγή του AI Act της ΕΕ, περισσότερο από το ένα τρίτο (37%) των επαγγελματιών μάρκετινγκ στο Ηνωμένο Βασίλειο έχουν αναθεωρήσει την προσέγγισή τους στην AI, με το 44% να δηλώνει ότι η χρήση της τεχνολογίας έχει γίνει πιο ηθική. Αυτό δημιουργεί μια ένταση που συζητείται σε ολόκληρο τον κλάδο: πώς να είναι κανείς υπεύθυνος χωρίς να σκοτώνει την καινοτομία. Ενώ το AI Act παρέχει ένα πιο σαφές πλαίσιο, πάνω από το ένα τέταρτο (28%) των επαγγελματιών μάρκετινγκ ανησυχούν ότι οι αυστηροί κανονισμοί μπορεί να καταπνίξουν τη δημιουργικότητα.
Η σημασία της υπεύθυνης χρήσης της AI και η εμπιστοσύνη των καταναλωτών
Όπως αναφέρει ο Dr. Stefan Wenzell, Chief Product Officer της SAP Emarsys, «η ρύθμιση πρέπει να βρει μια ισορροπία – προστατεύοντας τους καταναλωτές χωρίς να επιβραδύνει την καινοτομία. Στη SAP Emarsys, πιστεύουμε ότι η υπεύθυνη AI αφορά την οικοδόμηση εμπιστοσύνης μέσω σαφήνειας, σχετικότητας και έξυπνης χρήσης δεδομένων». Το μήνυμα για τους λιανοπωλητές είναι σαφές: αποδείξτε την αξία σας. Οι άνθρωποι είναι ευτυχείς να χρησιμοποιούν την AI όταν πραγματικά τους βοηθά. Πάνω από τους μισούς καταναλωτές συμφωνούν ότι η AI κάνει τις αγορές πιο εύκολες (55%) και πιο γρήγορες (53%), χρησιμοποιώντας την για να βρουν προϊόντα, να συγκρίνουν τιμές ή να βρουν ιδέες για δώρα. Το ενδιαφέρον για την ωφέλιμη AI υπάρχει, αλλά πρέπει να συνοδεύεται από μια υπόσχεση διαφάνειας και ιδιωτικότητας.
Επιτυχημένες στρατηγικές AI και η εστίαση στον άνθρωπο
Ορισμένες μάρκες το καταφέρνουν σωστά εστιάζοντας στους ανθρώπους και όχι μόνο στην τεχνολογία. Ο Sterling Doak, επικεφαλής μάρκετινγκ της εμβληματικής κατασκευάστριας κιθάρων Gibson, αναφέρει ότι πρόκειται για διαφορετική σκέψη. «Αν μπορώ να βρω μια χρησιμότητα [AI] που να βοηθά το προσωπικό μου να σκέφτεται πιο στρατηγικά και δημιουργικά, αυτό είναι απαραίτητο γιατί είμαστε μια πολύ δημιουργική επιχείρηση στον πυρήνα», εξηγεί ο Doak. Για τη Gibson, η AI εξυπηρετεί την ανθρώπινη δημιουργικότητα αντί να αυτοματοποιεί απλά καθήκοντα. Παρόμοια είναι η ιστορία για τον αυστραλιανό λιανοπωλητή City Beach, ο οποίος χρησιμοποίησε το μάρκετινγκ μέσω AI για να κρατήσει τους πελάτες του να επιστρέφουν. Ο Mike Cheng, επικεφαλής ψηφιακών της εταιρείας, ανακάλυψε ότι η AI ήταν το ιδανικό εργαλείο για να εντοπίζει και να κερδίζει πίσω πελάτες που ήταν έτοιμοι να φύγουν. «Η AI ήταν σε θέση να προβλέψει πού οι άνθρωποι αποχωρούσαν ή εγκατέλειπαν σε επίπεδο 1:1, και αυτό μας επέτρεψε να στέλνουμε καμπάνιες βάσει του ατομικού κύκλου ζωής των πελατών», σημειώνει ο Cheng. Η προσέγγισή τους επανέφερε το 48% αυτών των πελατών μέσα σε τρεις μήνες.
Συμπεράσματα και το μέλλον της AI στο μάρκετινγκ
Αυτό που έχουν κοινό αυτές οι επιτυχημένες ιστορίες είναι η εστίαση στην επίλυση πραγματικών προβλημάτων για τους ανθρώπους. Καθώς οι λιανοπωλητές προχωρούν βαθύτερα σε αυτό που η SAP Emarsys αποκαλεί «Εποχή Εμπλοκής», ο δρόμος προς τα εμπρός γίνεται πιο σαφής. Η επένδυση στην AI δεν επιβραδύνεται – το 64% των επαγγελματιών μάρκετινγκ σχεδιάζει να αυξήσει τις δαπάνες τους το επόμενο έτος. Η τεχνολογία δεν είναι το πρόβλημα· είναι το πώς χρησιμοποιείται. Οι λιανοπωλητές πρέπει να κλείσουν το χάσμα μεταξύ αυτού που κάνουν και αυτού που αισθάνονται οι πελάτες τους. Αυτό σημαίνει να προχωρήσουν πέρα από τη βασική εξατομίκευση για να προσφέρουν πραγματική αξία, να είναι ανοιχτοί σχετικά με το πώς χρησιμοποιούνται τα δεδομένα και να αποδεικνύουν ότι η κοινοποίηση πληροφοριών οδηγεί σε μια καλύτερη εμπειρία. Η επανάσταση της AI είναι εδώ, αλλά για να επιτύχει πραγματικά, οι επαγγελματίες μάρκετινγκ πρέπει να θυμούνται το άτομο στην άλλη πλευρά της οθόνης.















