Η Επανάσταση της Τεχνητής Νοημοσύνης στον Τραπεζικό Τομέα: Ευκαιρίες και Προκλήσεις
Η τεχνητή νοημοσύνη (AI) αλλάζει ριζικά τον τραπεζικό τομέα, προσφέροντας σημαντικά οφέλη και εξοικονόμηση κόστους. Ωστόσο, αυτές οι αλλαγές συνοδεύονται από σημαντικές επιπτώσεις στις θέσεις εργασίας στον τομέα των χρηματοοικονομικών. Σύμφωνα με μια έκθεση που προέκυψε από τη συνεργασία της ψηφιακής τράπεζας Zopa με την Juniper Research, η γενετική τεχνητή νοημοσύνη αναμένεται να επιφέρει εξοικονόμηση κόστους ύψους 1,8 δισεκατομμυρίων λιρών μέχρι το 2030, με την επένδυση να είναι ισοδύναμη με το ποσό αυτό. Ωστόσο, αυτή η απόδοση επένδυσης συνοδεύεται από υψηλό ανθρώπινο κόστος, καθώς εκτιμάται ότι 27.000 θέσεις εργασίας στον χρηματοοικονομικό τομέα βρίσκονται σε κίνδυνο. Τα ευρήματα δείχνουν ότι οι τεχνολογίες AI προχωρούν πέρα από τα πειραματικά πιλοτικά προγράμματα και ενσωματώνονται βαθιά στις βασικές διαδικασίες των τραπεζών, από την εξυπηρέτηση πελατών μέχρι τις αόρατες λειτουργίες του back office.
Η Σιωπηλή Επανάσταση της AI στις Τραπεζικές Υπηρεσίες Back Office
Ενώ οι chatbots και οι εξατομικευμένες εφαρμογές συχνά κλέβουν την παράσταση, η έκθεση αποκαλύπτει ότι η πιο δραματική επίδραση της AI συμβαίνει στο παρασκήνιο. Το 82% του χρόνου που εξοικονομείται μέσω αυτής της τεχνολογίας, δηλαδή 154 εκατομμύρια ώρες μέχρι το 2030, προέρχεται από τις λειτουργίες του back office. Αυτές οι λειτουργίες, που περιλαμβάνουν τη συμμόρφωση με κανονισμούς, την ανίχνευση απάτης και τη διαχείριση κινδύνων, είναι παραδοσιακά απαιτητικές σε εργασία και πολύπλοκες. Η AI αναμένεται να αυτοματοποιήσει μεγάλες εκτάσεις αυτής της σημαντικής χρηματοοικονομικής εργασίας, βοηθώντας σε διαδικασίες όπως οι έλεγχοι Know Your Customer (KYC) και η παρακολούθηση κατά της νομιμοποίησης εσόδων από παράνομες δραστηριότητες (AML). Οι οικονομικές επιπτώσεις της AI για αυτές τις λειτουργίες του back office είναι τεράστιες, με την προβλεπόμενη εξοικονόμηση κόστους σε αυτόν τον τομέα να φτάνει τα 923 εκατομμύρια λίρες ετησίως μέχρι το τέλος της δεκαετίας, αντιπροσωπεύοντας πάνω από το ήμισυ των συνολικών εξοικονομήσεων σε ολόκληρο τον τομέα.
Η Προσωποποίηση της Τραπεζικής Εμπειρίας μέσω της AI
Η επιδίωξη της υπερ-προσωποποίησης στον χρηματοοικονομικό τομέα οδηγεί σε τεράστιες επενδύσεις στην AI για την εξυπηρέτηση πελατών. Η έκθεση προβλέπει ότι οι τράπεζες στο Ηνωμένο Βασίλειο θα επενδύσουν πάνω από 1,1 δισεκατομμύρια λίρες στην AI για την εξυπηρέτηση πελατών μέχρι το 2030, το μεγαλύτερο μερίδιο επένδυσης σε όλους τους τομείς. Αυτή η εισροή κεφαλαίου για την προσωποποίηση χρησιμοποιείται για την ανάπτυξη εξελιγμένων εικονικών βοηθών και chatbots που είναι ικανά να χειρίζονται πολύπλοκα ερωτήματα, να προσφέρουν εξατομικευμένες χρηματοοικονομικές συμβουλές και ακόμη και να προβλέπουν τις ανάγκες των πελατών. Ο στόχος είναι να ξεπεραστούν τα bots που βασίζονται σε κανόνες του παρελθόντος και να δημιουργηθεί μια πραγματικά συνομιλητική και έξυπνη διεπαφή. Αυτή η αλλαγή αναμένεται να αποφέρει μεγάλες αποδοτικότητες, εξοικονομώντας 540 εκατομμύρια λίρες σε λειτουργικά κόστη και απελευθερώνοντας 26 εκατομμύρια ώρες από το χρόνο των ανθρώπινων πρακτόρων ετησίως μέχρι το 2030.
Οι Επιπτώσεις της AI στις Θέσεις Εργασίας στον Χρηματοοικονομικό Τομέα
Οι αποδοτικότητες που προσφέρει η AI εγείρουν αναπόφευκτα επείγοντα ερωτήματα σχετικά με το μέλλον του χρηματοοικονομικού εργατικού δυναμικού. Η πρόβλεψη της έκθεσης ότι 27.000 θέσεις εργασίας θα μπορούσαν να χαθούν μέχρι το 2030 είναι ένα ανησυχητικό στοιχείο. Οι θέσεις στην εξυπηρέτηση πελατών και στο back office αναμένεται να υποστούν το μεγαλύτερο βάρος αυτής της αλλαγής, με σχεδόν 14.000 και 10.000 θέσεις εργασίας να κινδυνεύουν αντίστοιχα. Ωστόσο, οι συγγραφείς της έκθεσης προτείνουν ότι αυτό δεν είναι απλώς μια ιστορία απώλειας θέσεων εργασίας αλλά μια θεμελιώδης αναδιαμόρφωση των ρόλων. Η μετατόπιση των θέσεων εργασίας στον χρηματοοικονομικό τομέα που επικεντρώνονται σε επαναλαμβανόμενες, χειροκίνητες εργασίες δημιουργεί μια ευκαιρία για αναβάθμιση των δεξιοτήτων του τραπεζικού εργατικού δυναμικού για νέες θέσεις που επικεντρώνονται στη διακυβέρνηση της AI, τη στρατηγική δεδομένων και την επίβλεψη αυτών των σύνθετων αυτοματοποιημένων συστημάτων.
Η Ανάγκη Προσαρμογής των Παραδοσιακών Τραπεζών στην Εποχή της AI
Η έκθεση καταλήγει με μια σαφή προειδοποίηση για τις καθιερωμένες τράπεζες. Ένα αξιοσημείωτο χάσμα ικανοτήτων ήδη αναδύεται μεταξύ των τεχνολογικά προηγμένων τραπεζών-προκλήσεων, που έχουν χτίσει τις πλατφόρμες τους γύρω από την AI, και των παραδοσιακών τραπεζών που επιβαρύνονται από παλαιότερα συστήματα. Ο Nick Maynard, Αντιπρόεδρος Έρευνας Αγοράς Fintech στην Juniper Research, σχολίασε: «Ο τραπεζικός τομέας του Ηνωμένου Βασιλείου βρίσκεται σε ένα κρίσιμο σημείο, με την GenAI να είναι έτοιμη να αναδιαμορφώσει τον τρόπο λειτουργίας των τραπεζών. Η GenAI δημιουργεί κίνδυνο και ευκαιρία—τον κίνδυνο μιας μεγάλης αλλαγής στις δεξιότητες που θα χρειαστούν οι εργαζόμενοι για να ευδοκιμήσουν, αλλά και την ευκαιρία να δημιουργηθεί μια καλύτερη τραπεζική εμπειρία. Οι ψηφιακές μάρκες, όπως η Zopa, έχουν ήδη βαθιά εμπειρία με την AI στις λειτουργίες τους και θα επηρεαστούν λιγότερο από αυτή τη μετάβαση. Ως εκ τούτου, οι ψηφιακές τράπεζες και οι εμπειρίες τους θα είναι κρίσιμες για την ηγεσία της αγοράς τραπεζών μέσω αυτής της επανάστασης».













