Η Επόμενη Μεγάλη Εξέλιξη στην Τεχνητή Νοημοσύνη: Ο Ρόλος της Agentic AI στις Επιχειρήσεις
Η τεχνητή νοημοσύνη Agentic AI συζητείται ως η επόμενη μεγάλη εξέλιξη στον τομέα της τεχνητής νοημοσύνης, αλλά η σημασία της για τις επιχειρήσεις παραμένει να καθοριστεί. Σύμφωνα με το Capgemini Research Institute, η Agentic AI θα μπορούσε να απελευθερώσει οικονομική αξία ύψους έως 450 δισεκατομμυρίων δολαρίων μέχρι το 2028. Ωστόσο, η υιοθέτησή της παραμένει περιορισμένη: μόνο το 2% των οργανισμών έχει επεκτείνει τη χρήση της, και η εμπιστοσύνη στους πράκτορες AI ήδη αρχίζει να μειώνεται. Η ένταση αυτή – υψηλό δυναμικό αλλά χαμηλή εφαρμογή – είναι το αντικείμενο της νέας έρευνας της Capgemini. Βασισμένη σε έρευνα του Απριλίου 2025 με 1.500 στελέχη μεγάλων οργανισμών σε 14 χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Σιγκαπούρης, η έκθεση υπογραμμίζει την εμπιστοσύνη και την εποπτεία ως σημαντικούς παράγοντες για την επίτευξη αξίας. Σχεδόν τα τρία τέταρτα των στελεχών ανέφεραν ότι τα οφέλη της ανθρώπινης συμμετοχής στις ροές εργασίας AI υπερβαίνουν το κόστος. Εννέα στους δέκα περιέγραψαν την εποπτεία ως θετική ή τουλάχιστον ουδέτερη ως προς το κόστος.
Πρώτα Βήματα και Αργή Πρόοδος: Οι Προκλήσεις της Υιοθέτησης της Agentic AI
Περίπου το ένα τέταρτο των οργανισμών έχει ξεκινήσει πιλοτικά προγράμματα Agentic AI, ενώ μόνο το 14% έχει προχωρήσει στην εφαρμογή της. Για την πλειονότητα, η υλοποίηση βρίσκεται ακόμα στο στάδιο του σχεδιασμού. Η έκθεση περιγράφει αυτό το φαινόμενο ως ένα αυξανόμενο χάσμα μεταξύ πρόθεσης και ετοιμότητας, το οποίο αποτελεί πλέον ένα από τα κύρια εμπόδια για την αξιοποίηση της οικονομικής αξίας. Η τεχνολογία δεν είναι μόνο θεωρητική – πραγματικές εφαρμογές αρχίζουν να εμφανίζονται, με ένα παράδειγμα να είναι ένας προσωπικός βοηθός αγορών που μπορεί να αναζητήσει προϊόντα βάσει συγκεκριμένων αιτημάτων, να δημιουργήσει περιγραφές προϊόντων, να απαντήσει σε ερωτήσεις και να τοποθετήσει αντικείμενα στο καλάθι χρησιμοποιώντας φωνητικές ή γραπτές εντολές.
Ορισμός της Agentic AI και η Διαφορά της από Άλλες Μορφές Τεχνητής Νοημοσύνης
Για να ξεκαθαρίσει η κατάσταση, το AI News μίλησε με τον Jason Hardy, τεχνολογικό διευθυντή για την τεχνητή νοημοσύνη στην Hitachi Vantara, σχετικά με το πώς οι επιχειρήσεις στην Ασία-Ειρηνικό πρέπει να σκέφτονται την τεχνολογία. «Η Agentic AI είναι λογισμικό που μπορεί να αποφασίζει, να ενεργεί και να βελτιώνει τη στρατηγική του αυτόνομα», ανέφερε ο Hardy. «Σκεφτείτε το ως μια ομάδα ειδικών που μπορεί να μαθαίνει από την εμπειρία, να συντονίζει εργασίες και να λειτουργεί σε πραγματικό χρόνο. Η γενετική AI δημιουργεί περιεχόμενο και συνήθως αντιδρά σε εντολές. Η Agentic AI μπορεί να χρησιμοποιεί τη γενετική AI στο εσωτερικό της, αλλά ο ρόλος της είναι να επιδιώκει στόχους και να αναλαμβάνει δράση σε δυναμικά περιβάλλοντα».
Γιατί Επιταχύνεται η Υιοθέτηση της Agentic AI και Πού Εμφανίζεται Αξία
Σύμφωνα με τον Hardy, η υιοθέτηση προωθείται από την κλίμακα και την πολυπλοκότητα. «Οι επιχειρήσεις βρίσκονται σε πνιγμό από την πολυπλοκότητα, τον κίνδυνο και την κλίμακα. Η Agentic AI γίνεται δημοφιλής επειδή κάνει περισσότερα από το να αναλύει. Βελτιστοποιεί την αποθήκευση και την χωρητικότητα εν κινήσει, αυτοματοποιεί τη διακυβέρνηση και τη συμμόρφωση, προβλέπει αποτυχίες πριν συμβούν και ανταποκρίνεται σε απειλές ασφαλείας σε πραγματικό χρόνο. Αυτή η μετάβαση από την ‘ενόραση’ στην ‘αυτόνομη δράση’ είναι ο λόγος που η υιοθέτηση επιταχύνεται», εξήγησε.
Ανασχηματισμός των Κύριων Ροών Εργασίας και Ο Αντίκτυπος στην Εργασιακή Δύναμη
Ο Hardy αναμένει ότι η Agentic AI θα ανασχηματίσει τις ροές εργασίας στην πληροφορική, τη διαχείριση της εφοδιαστικής αλυσίδας και την εξυπηρέτηση πελατών. «Στις λειτουργίες πληροφορικής, η Agentic AI μπορεί να προβλέψει ανάγκες χωρητικότητας, να αναδιανείμει φορτία εργασίας και να επανακατανείμει πόρους σε πραγματικό χρόνο. Μπορεί επίσης να αυτοματοποιήσει την προγνωστική συντήρηση, αποτρέποντας αποτυχίες υλικού πριν συμβούν», ανέφερε. Η κυβερνοασφάλεια είναι ένας άλλος τομέας με υποσχέσεις. «Στην κυβερνοασφάλεια, η Agentic AI είναι σε θέση να ανιχνεύει ανωμαλίες, να απομονώνει επηρεασμένα συστήματα και να ενεργοποιεί αμετάβλητα αντίγραφα ασφαλείας σε δευτερόλεπτα, μειώνοντας τους χρόνους απόκρισης και μετριάζοντας πιθανές ζημιές», σημείωσε ο Hardy.
Συμπέρασμα: Ισορροπία Αυτονομίας και Εποπτείας στην Agentic AI
Τα ευρήματα της Capgemini και οι απόψεις του Hardy συγκλίνουν στο ίδιο θέμα: η Agentic AI έχει τεράστιες υποσχέσεις, αλλά η σημασία της στην πράξη εξαρτάται από την ισορροπία αυτονομίας με την εμπιστοσύνη και την ανθρώπινη εποπτεία. Η τεχνολογία μπορεί να βοηθήσει τις επιχειρήσεις να μειώσουν το κόστος, να βελτιώσουν την αξιοπιστία και να απελευθερώσουν νέες πηγές εσόδων. Ωστόσο, χωρίς έμφαση στη διακυβέρνηση, την επανεκπαίδευση και την ετοιμότητα υποδομών, η υιοθέτηση κινδυνεύει να σταματήσει. Για τη Νοτιοανατολική Ασία, το ερώτημα δεν είναι αν η Agentic AI θα επικρατήσει, αλλά πόσο γρήγορα – και αν οι επιχειρήσεις μπορούν να ισορροπήσουν την αυτονομία με την ευθύνη καθώς οι μηχανές αρχίζουν να αναλαμβάνουν περισσότερη ευθύνη για επιχειρηματικές αποφάσεις.